För några månader sedan blev jag kontaktad av en kvinna vid namn Caroline. Hon berättade för mig om en ny app som hon och hennes kollegor lanserat som de valt att kalla BlueCall App. Med BlueCallApp kan man få samtalsstöd när man behöver det, utan att stå i långa vårdköer. Det finns någon som kan lyssna, när du behöver det.
Såhär beskriver de själva appen:
Behöver du någon att prata med? BlueCall app erbjuder samtalsstöd direkt över telefon av kvalificerade personer.
Samtalet är ingen terapi eller behandling utan ett samtalsstöd för dig med behov att prata med någon som kan lyssna aktivt, motivera, ge hopp, och eventuellt hänvisa dig till vidare stöd.
Via appen kan du anonymt ringa till en Volontär eller Mentor. Att prata med en Volontär är helt kostnadsfritt. En volontär är en medmänniska över 25 år som själv kan ha liknande erfarenheter som dig och som finns där för att lyssna, ge stöd och hopp. Vill man prata med en Mentor kostar det 100 kr/30 minuter. Då får man prata med en person som är grundutbildad psykoterapeut, sjuksköterska, socionom, psykolog under utbildning eller en person med en människovårdande yrkesutbildning. En Mentor har specialkompetens inom psykisk ohälsa och samtalsstöd över telefon.
I dagsläget finns appen för iPhone, men tanken är att den skall komma till Android också. Då tjänsten är väldigt nystartad har de garanterade öppettider måndag, onsdag och söndag klockan 19-22. Målet är att man skall kunna ringa när som helst och det finns möjlighet att komma i kontakt med någon utöver deras ”öppettider”, men i dagsläget är det främst tiderna ovan som de kan garantera att det finns aktiva Volontärer och Mentorer.
Idag hade jag ytterligare ett samtal med Caroline, denna gången ringde hon upp mig. Nu i juletid ökar den psykiska ohälsan runt om i landet och jag tycker det är viktigt att informationen om BlueCallApp kommer ut, så att människor som behöver prata med någon får veta att möjligheten finns. Jag och Caroline pratade en del om stigman och skammen kring att må psykiskt dåligt idag, att många pratar om det först när de mår bra igen, men inte alltid när man är mitt inne i det.
Då jag tycker att det som Caroline och hennes kollegor gör, att ha startat ett företag för att utveckla en app som denna, är helt fantastiskt, så har jag ansökt om att få bli Ambassadör för BlueCall. Självklart pratade jag och Caroline kring det också.
Jag tycker att det är otroligt spännande att jag, från och med idag den 16 december 2016, är Ambassadör för BlueCall! Det betyder att jag emellanåt kommer informera och tipsa om den här appen. Jag får ingen form av ekonomisk ersättning utan gör det helt ideelt, då jag anser att det här är så himla viktigt. Många människor vågar inte söka hjälp eller vård men via BlueCallApp kan du få prata med någon, både gratis och anonymt. Jag tror det är bra, för väldigt väldigt många.
Jag tycker du skall gå in och läsa mer om appen på BlueCalls egna sida, som du hittar här: bluecallapp.com
Om du vill kan du även besöka deras sida på Facebook, gilla och informera andra om att appen finns! Du hittar deras Facebooksida här: facebook.com/bluecallapp